Ásana

V každé sérii pozice (ásany) následují přesně za sebou, tak jak je původně sestavil Pattabhi Jois, aby měli co největší léčebný účinek. Nikdy nevynecháváme pozice, které se nám zdají být např. příliš náročné, stejně tak nezařazujeme variace pozic, které do série nepatří. Každá ásana je spojena vinyasou. Ásany si můžeme představit jako korálky maly, které jsou spojeny šňůrkou, která symbolizuje vinyasu.

Dech

Ashtanga je o dýchání, zbytek už je jen ohýbání. - Pattabhi Jois. Dech je klíčem k říši klidu a energie, s nímž můžeme regulovat a řídit vlastní nervový systém. Používáme volné prohloubené dýchání se zvukem Ujjayi. V Ashtanga józe nikdy nezadržujeme dech.

Mysore styl 

Styl mysore je tradiční způsob, kterým v městečku Mysore učil Sri K. Pattabhi Jois. Tradiční forma výuky jógy v Indii je “guru-shishya” neboli “parampara” – učitel pracuje s každým studentem individuálně, což studentovi umožňuje lépe porozumět své praxi i tělu. Ashtanga jóga je velmi individuální, učitel tráví čas se svými studenty, pomáhá jim v ásanách a pozice předává postupně. Student získá maximální porozumění, jak má pozice vypadat, jak se v ní dýchá, kam směřuje pohled atd. V lekcích Mysore cvičí každý sám na vlně svého dechu.

Bandhy 

Bandhy jsou základní součástí techniky dýchání. Bandha znamená “zámek” nebo “těsnění”. Bez nich není dýchání správné a ásany nemají žádný léčebný účinek. Během cvičení se je snažíme aktivovat, aby nám tělem mohla proudit energie. Obě níže uvedené bandhy držíme aktivované během celého cvičení.

Mula bandha se aktivuje kontrakcí svalů pánevního dna. Představte si, že naléhavě potřebujete na toaletu, ale zrovna není nikde volno. V takové chvíli ji již pravděpodobně používáte.

Uddiyana bandha se nachází těsně pod pupíkem. Vtáhněte mírně břicho dovnitř a vzhůru nebo se nahlas zasmějte, i tak se dá vysvětlit, jak zapojit tuto bandhu.

Drishti

Oči pomáhají soustředit mysl, podněcují hlubší a potenciálně meditační cvičení a zarovnávají tělo do pozice.

Tristana

Je spojení vinyasy, bandh a drishti. Hluboké uvolněné dýchání jako základ vinyasy, zarovnání těla v ásanách pomocí bandh a drishti.

Parampara

Sanskrtský termín, který označuje princip předávání vědění z učitele na žáka. Jde o předávaní znalostí ve své nejčistší podobě, založené na znalostech a přímé a praktické zkušenosti. Výuka se dědí po tisíce let z učitele na žáka. Aby byla výuka jógy účinná, pravdivá a úplná, měla by přicházet v tradici učení parampara.

Vinyasa

Vinyasa znamená dech synchronizováný s pohybem, který je neodmyslitelnou součástí Ashtanga jógy. Během praxe jógy se uvolňují nežádoucí toxiny a vyplavují se ven, očišťuje se nervový systém a výsledkem je lehké a silné tělo.

Adjustment

Tj. zarovnání do pozice. Pomůžeme vám dostat se hlouběji do pozice s pomocí Vašeho vlastního dechu. Prosím, dejte nám vědět, pokud si nepřejete být v pozicích opravováni. Pokud ale potřebujete či chcete s konkrétní ásanou pomoci, neváhejte nás o to požádat či si naši pozornost “přitáhnout”. Jóga je velmi individuální, neexistuje dokonalá pozice. Takovou se stane teprve když ji prodýcháme a pocítíme, že nám pomáhá. V případě, že učitel klade velký důraz na “dokonalost” zarovnání do pozice, opomíná tím skutečný potenciál studenta, to, co je mu přirozené, nebo naopak co mu může působit problémy. Každý jsme jiný, jak zevnitř tak i zvenku, proto je důležité klást důraz na osobní přístup. Nemožné se stává možným a možné jednoduchým.